Exista un rol strategic major al Relatiilor Publice intr-o organizatie.
Profesionistii in Relatii Publice pot juca un rol cheie prin adunarea si
interpretarea de informatii din interiorul si exteriorul organizatiei si prin
prezentarea lor ca o strategie. Pe baza acesteia, organizatia poate adapta,
schimba sau initia un dialog astfel incat sa asigure continuarea sustinerii
stakeholderilor cheie.
S-a demonstrat de asemenea ca rolul practicienilor in Relatii Publice
variaza in functie de creditul care li se acorda intr-o organizatie. Daca sunt
restrictionati la rolul de tacticieni, nu vor furniza niciodata beneficiile pe
care o organizatie le poate obtine din Relatiile Publice – adica o cunoastere
in profunzime a atitudinii si comportamentului stakeholderilor cheie,
managementul problemelor si o atitudine
proactiva fata de un mediu in schimbare.
Paleta de canale de comunicare a fost putin discutata si activitatea de
Relatii Publice contextualizata de tipul de organizatie in care este situata.
Este in mod general acceptata parerea ca politicile si relatiile externe
bune ar trebui sa aiba o baza solida pe o buna comunicare interna si ca niste
angajati informati sunt mai motivati si acest lucru intareste licenta
organizatiei respective de a opera in comunitate – unde un numar substantial de
angajati se presupune ca traiesc.
A lucra in sectorul public este o provocare pentru Relatiile Publice. La
fel ca toate consideratiile ce tin de legalitate, etica si tehnica, Relatiile
Publice din sectorul public implica mai multi stakeholderi decat sectorul
privat. Acestia au cel mai probabil caracteristici care se suprapun. Un
consiliu local este adesea cel mai mare angajator din comunitate asa ca rezidentii
pot fi angajati, platitori de taxe si destinatarii unei largi palete de
servicii de la educarea copiilor pana la colectarea gunoiului. Cu servicii
publice cum ar fi pompierii, ambulanta sau politia, nivelul emotiv ridicat al
muncii lor este si mai complicat datorita problemelor legate de finantare,
politici guvernamentale nationale asupra carora acestia au control limitat.
Complicatiile suplimentare pentru administratia locala includ si faptul ca
politica e stabilita de reprezentantii alesi, care opereaza pe o baza stabilita
de partidele politice, in timp ce functionarii care duc la indeplinire acele
politici nu pot, prin lege, sa se implice in vreo activitate politica.
Consilierilor care poate-au simtit odata ca au fost alesi sa actioneze dupa cum
le dicteaza constiinta, le este solicitat acum de catre administratia centrala
sa fie mai responsabili fata de stakeholderii lor. Administratia locala a
trebuit sa se comute de la o mentalitate de furnizare de servicii – spunand de
fapt destinatarilor serviciilor ca ceea ce este oferit e singura alternativa,
la o orientare spre clientul public – cautand opiniile utilizatorilor de
servicii asupra a ceea ce necesita servicii si in ce fel.
Institutiile publice au schimbat de asemenea modalitatea de furnizare a serviciilor
si s-au reorganizat, unele decizand
sa le furnizeze local, pentru a imbunatati accesul, mai degraba decat sa
forteze utilizatorii sa vina la un birou central. Schimbarile in prevederi au
necesitat si schimbari in abilitatile personalului, de la specialisti la
generalisti – care sa lucreze intr-un birou avand de-a face cu mai multe
probleme.
Obiectivele Relatiilor Publice in
Administratia Publica Locala ar putea fi :
Ø
sa stabileasca , sa mentina si sa
proiecteze caracterul si identitatea autoritatii / institutiei / organizatiei ;
Ø
sa creeze intelegerea politicilor,
procedurilor si activitatilor unei autoritati, prin pastrarea clientilor cat
mai informati posibil ;
Ø
sa raspunda, cand e cazul, la critici ;
Ø
sa stabileasca si sa mentina canale de
comunicare publica efective si sa dezvolte tehnici adecvate ;
Ø
sa creeze si sa mentina in interiorul
autoritatii constientizarea nevoii de comunicare cu variatele grupuri de
clienti si sa asigure un nivel sustinut de raspuns la nevoile si opiniile
cetatenilor-clienti ;
Ø
in general sa administreze functia de
Relatii Publice a autoritatii si sa dea sfaturi asupra implicatiilor asupra
Relatiilor Publice a politicilor si activitatilor autoritatii si asupra formularii de politici de Relatii Publice.
Din ce in ce mai multe autoritati locale folosesc cercetarea pentru a
obtine intelegerea
clientilor lor.
Cercetarea ofera o baza clara pentru sarcinile si proiectele de viitoare
politici, precum si pentru masurarea nivelurilor de satisfactie fata de
serviciile existente.
Patrick Jackson a identificat 6 tipuri de campanie de Relatii Publice,
acestea putandu-se
adapta ( chiar
foarte bine ) si in Administratia Publica :
constientizarea publica ;
informarea si constientizarea publica ;
educarea publica ;
intarirea atitudinilor si
comportamentului ;
schimbarea atitudinilor ;
modificarea comportamentului.
Un departament de Relatii Publice care e bine condus va castiga respect pe
plan intern
si aliati care-l
vor ajuta sa-si atinga tintele. Un departament care e bine privit din exterior
va fi tratat cu incredere si consultat si va fi un castig pentru organizatie.
Autoritatile locale au tendinta sa fie pasive si reactive in ceea ce
priveste Relatiile Publice
si acesta ar
putea fi motivul pentru care adesea ele
se aleg cu cronici negative. Cercetarile arata ca daca publicul stie mai multe
despre autoritatile locale si activitatile lor, parerea lui tinde sa fie mai
favorabila acestora.
In tara, oamenii tind sa nu stie detalii despre cum e organizata
Administratia Publica Locala
– exista un
deficit cognitiv, asadar. Institutiile Administratiei Publice Locale trebuie sa
presupuna ca publicul stie putine despre structura si activitatea lor si n-ar
trebui sa se fereasca in a da informatii de baza. Prima prioritate in
comunicarea Administratiei Publice Locale ar trebui sa fie de a pastra
simplitatea.
Atitudinea publica de baza, fata de multe autoritati locale este
negativa. Autoritatile locale
pot si ar trebui
sa schimbe atitudinile publice. Cetatenii se autodefinesc ca si clienti, consumatori si chiar unii
sofisticati. Aceasta mareste presiunea asupra departamentelor de Relatii
Publice, in sensul de a arata si de a raspunde ca si organizatiile comerciale.
In anumite autoritati locale, informatia este inca privita ca un premiu sau
un privilegiu
care sa fie
pazit si pastrat cu orice cost in loc sa fie ceva raspandit si impartit spre
beneficiul tuturor. Abordarea strategica a comunicarii cere o noua atitudine
fata de informatie si din partea membrilor alesi si din partea functionarilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu